In 2010 voerde Google SSL in om gebruikers meer privacy te bieden. Deze week maakte de zoekgigant bekend voortaan standaard de zoekopdrachten met SSL te versleutelen voor ingelogde gebruikers. Hierdoor zijn een deel van de zoekopdrachten niet langer meer zichtbaar in statistiekenpakketten zoals Google Analytics. Welke gevolgen heeft deze update van Google nu concreet, wat betekent dit voor web analytics?

SSL Search bij Google

Ingelogde gebruikers bij google.com surfen in het vervolg via de beveiligde Google site (https://www.google.com). Op dit moment heeft dit alleen betrekking op google.com. Wanneer dit ook wordt doorgevoerd voor Google.nl is nog niet bekend. De update van Google heeft tot gevolg dat je niet langer kan zien met welke zoekwoorden iemand binnen komt op je website. Je kunt nog wel zien dat bezoekers van Google komen, maar niet meer met welke zoekwoorden. Gevolg is dat je bijvoorbeeld niet meer kunt zien welk zoekwoord uiteindelijk het meeste oplevert voor je website.

Waarom?

Volgens Google zelf wordt dit gedaan om de privacy te bewaken. Natuurlijk is dit een goede zaak, maar de statistieken zijn binnen Google Adwords wél volledig te gebruiken. Wanneer een ingelogde gebruiker via een Adwords advertentie naar een website wordt gestuurd is dit volledig inzichtelijk met de bijbehorende zoekopdracht. De nadelen zijn dus vooral voor de analytics pakketten. Ook Google’s eigen Analytics krijgt ermee te maken.

Gevolg voor analytics

Zoals eerder al aangegeven is het alleen van toepassing op ingelogde gebruikers. Volgens Matt Cutts van Google is het aantal gebruikers dat is ingelogd op Google.com op dit moment minder dan 10%. Dit aantal valt nog mee, maar ik verwacht dat dit aantal de komende tijd zal toenemen. Op de analytics blog laat Google weten:

When a signed in user visits your site from an organic Google search, all web analytics services, including Google Analytics, will continue to recognize the visit as Google “organic” search, but will no longer report the query terms that the user searched on to reach your site. Keep in mind that the change will affect only a minority of your traffic. You will continue to see aggregate query data with no change, including visits from users who aren’t signed in and visits from Google “cpc”.

To help you better identify the signed in user organic search visits, we created the token “(not provided)” within Organic Search Traffic Keyword reporting. You will continue to see referrals without any change; only the queries for signed in user visits will be affected. Note that “cpc” paid search data is not affected.

Google Webmaster Tools geeft nog wel inzicht in de zoektermen die mensen gebruiken, en zal dus wellicht een bruikbaar alternatief worden voor het verlies aan referrer gegevens.

De crux van het hele verhaal is dat SSL niet per definitie zorgt voor verlies van referrer data. De data gaat pas verloren wanneer je van een HTTPS url naar een HTTP url switcht. Wanneer je eigen site dus op een beveiligde verbinding loopt, zal de referrer data wel beschikbaar zijn. Je kunt wel je site op HTTPS zetten en zo de referrer info van Google behouden, maar het zoekwoord gaat wel verloren omdat je via een tussenpagina naar de site wordt geleid.

Dit artikel is ook gepubliceerd op Marketingfacts: Google maakt SSL standaard.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *